
Techniek, Productie en Bouw
Service Adviseur
Ben jij klantgericht, commercieel ingesteld en heb je affiniteit met techniek en voertuigen? Dan is de opleiding Service Adviseur in de mobiliteitsbranche iets voor jou! Jij bent het aanspreekpunt voor particuliere en zakelijke klanten waarbij je hun wensen en behoeftes naar passende producten en diensten vertaalt. Je werkt dagelijks in het dynamische hart van een autobedrijf. Met jouw klantgerichte instelling en technische interesse bouw je aan een toekomstbestendige carrière vol doorgroeimogelijkheden.
Niveau
Niveau 3
Leerweg
BBL
Diplomering
Diploma
Duur
2 jaar
Past dit bij mij?
Kies voor de opleiding Service Adviseur als je:
- Door wilt groeien in de mobiliteitsbranche
- Je wilt laten omscholen naar een commerciële en klantgerichte functie
De voordelen van
Service Adviseur
- Wij hebben goede docenten die uit de praktijk komen
- Wij denken met je mee
- Praktijkgericht onderwijs
- Opleidingen op maat
Jouw carrièrepad
Niveau 3
Service Adviseur
Zij gingen jou voor
Meer informatie
De opleiding bestaat uit drie kerntaken:
- Relatiebeheer en klachtenafhandeling: Je leert klanten te werven, relaties te onderhouden en klachten professioneel af te handelen.
- Verkoop en advies: Je ontwikkelt vaardigheden om klantbehoeften te achterhalen, producten en diensten te presenteren en verkooptransacties af te ronden.
- Planning en organisatie: Je leert werkprocessen efficiënt in te plannen en te bewaken, inclusief administratieve afhandeling.
Praktische opbouw van de opleiding:
- Om de week les: Je volgt klassikale lessen waarin theorie, praktijkvoorbeelden en actuele ontwikkelingen worden behandeld.
- Werkplekleren: Opdrachten worden uitgevoerd op de werkvloer, zodat je direct leert in de context van je eigen werkomgeving.
- Rollenspellen: Tijdens de lessen oefen je met klantgesprekken, klachtenafhandeling en verkooptechnieken in realistische situaties.
- Je hebt een vmbo-diploma kaderberoepsgerichte, theoretische of gemengde leerweg.
- Je hebt een diploma basisberoepsopleiding op niveau 2 of een diploma van een andere vakopleiding op niveau 3.
- Je hebt een overgangsbewijs van 3 naar 4 Havo of VWO
De werkplek:
Je bent werkzaam in een erkend leerbedrijf binnen de mobiliteitsbranche, zoals:
- Autodealer of universele autobedrijven
- Werkplaats of servicecentrum
- Showroom of balieomgeving
De werkplek moet de mogelijkheid bieden om taken uit te voeren zoals:
- Klantcontact en advies
- Verkoop van producten en diensten
- Planning en organisatie van werkplaatsactiviteiten
- Administratieve afhandeling van serviceprocessen
Aantal uren werkplekleren
- Je werkt gemiddeld 24 tot 40 uur per week op de werkplek.
- De opleiding is BBL: om de week les en de overige tijd praktijkgericht leren op de werkvloer.
- Lesopdrachten worden direct gekoppeld aan praktijksituaties, zodat je leert door te doen.
Begeleiding vanuit het bedrijf
Een goede begeleiding is cruciaal voor het succes van de opleiding. Het is belangrijk dat het bedrijf:
- Een praktijkbegeleider aanwijst die jou ondersteunt.
- Regelmatig tijd vrijmaakt voor reflectie en feedback op uitgevoerde opdrachten.
- Jou betrekt bij klantgesprekken, bijvoorbeeld bij ontvangst, advies of klachtenafhandeling.
- De praktijkbegeleider ervaring heeft in het vakgebied en bereid is om jou te coachen en te beoordelen.
De kosten van een mbo-opleiding hangt af van je leeftijd, of je in voltijd of deeltijd gaat studeren en van de opleiding, leerweg (BOL of BBL) en het niveau. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt elk jaar de hoogte van de kosten.
Lesgeld, cursusgeld
Ben jij op 1 augustus van het eerste studiejaar 18 jaar of ouder? Dan betaal je lesgeld of cursusgeld.
Wanneer je kiest voor een voltijd BOL-opleiding betaal je lesgeld via DUO. Ook studiefinanciering vraag je via DUO aan.
Ga je een BBL-opleiding volgen? Dan betaal je cursusgeld via onze school.
Overige kosten
Daarnaast betaal je voor andere kosten zoals boeken, excursies en werkweken. Soms zijn er ook materiaalkosten, zoals kleding of gereedschap. Een deel van deze kosten vind je in het kostenoverzicht. Vraag tijdens een van onze studiekeuze-events naar de overige kosten.
Heb jij je keuze gemaakt?
Meld je aan voor de opleiding
Service Adviseur
Heb je een vraag?
Een van onze studiecoaches staat voor je klaar
Agenda
-
23 november
- Open dagen
Open Dag: maak kennis met onze school van 10.00 - 14.00 uur -
5 februari
- Open dagen
Open Avond: maak kennis met onze school van 18.00 - 21.00 uur -
26 maart
- Open dagen
Informatieavond: voor een studiekeuze die écht goed voelt 18.00 - 21.00 uur